måndag, februari 28, 2011

Skee kyrka

 

I somras gjorde jag praktik på Skee kyrkogård..det är min hemförsamling och mina barn är döpta här och har alltid firat skolavslutningar i den här kyrkan..

Kyrkan är från 1100-talet..det är lite häftigt tycker jag..
Den här utsikten hade man från vaktmästeriet..
IMG_3906 


Det har liksom aldrig blivit tid att ta sig en närmare titt när man besökt kyrkan i andra sammanhang men det fick jag möjlighet till nu..
Dessutom fick man tillgång till vrår man inte ser annars..

Bakom en gammal dörr i sakristian finns trappan upp till predikstolen..hmm..var är det bakom luckan på väggen tro…

IMG_3907

En potta!!
Här kunde prästen lätta på trycket under flera timmar långa gudstjänster och domedagspredikningar medan församlingen fick sitta och knipa..
Det är en lucka från utsidan också så vaktmästaren kunde ta hand om prostapisset..
 IMG_3910

Madonnafiguren i svart täljsten är från 1200-talet…likaså dopfunten..men den som finns i kyrkan är en kopia..den äkta är på nåt museum i Stockholm..
IMG_3914 IMG_3933 (3)

Altartavlan är från 1400-talet nångång…
Och kolla in golvet!! …alltså dom där stenarna har trampats av människor i nästan tusen år…
Inte så kul att städa dock..dammsugaren studsar och kör fast..

IMG_3915 

IMG_3923

Jag tycker det är intressant med gamla kyrkor..kyrkor från den tiden när den spelade en stor roll i människors liv..
På 1100-talet var norden nykristnat, Sverige fanns inte ens…alltså har denna kyrkan stått här längre än det funnits svenskar..
Tanken svindlar lite…
Sen var ju vi iofs norska här till för inte så himla längesen…men det är en annan historia..

3 kommentarer:

  1. Det är verkligen en enastående fin liten kyrka. En helt annan stämning där än i de stora skrälliga 1800-talsladorna till kyrkor som resten av Bohuslän är fullt av.
    Och 1100-talet är väldigt väldigt länge sen. Nästan vikingatid...visst svindlar det lite!

    SvaraRadera
  2. Jag minns minsann ur elädigt det var att dammsuga där jag också :) Minns också att en församlingsmedlem hade hittat lite damm ovanpå en kontakt, hört av sig och klagat hos kyrkvaktmästaren, varpå+ jag fick mig en avhyvling för att jag städade så illa...

    SvaraRadera